Thomas Eckes
Publications (2015 – 2002)

A. Language testing

2015

Eckes, T. (2015). Introduction to many-facet Rasch measurement: Analyzing and evaluating rater-mediated assessments (2nd ed.) Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.
PDF – Contents (2nd ed.)
PDF – Extract (Chapter 1; 2nd ed.)
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Eckes, T. (2015). Lokale Abhängigkeit von Items im TestDaF-Leseverstehen: Eine Testlet-Response-Analyse [Local item dependence in the TestDaF reading section: A testlet response analysis]. Diagnostica, 61, 93–106.

Eckes, T. (2015). Eine Replik auf den Kommentar zum Beitrag „Lokale Abhängigkeit von Items im TestDaF-Leseverstehen“ [A response to the commentary on the article "Local item dependence in the TestDaF reading section"]. Diagnostica, 61, 110–111.

Eckes, T. & Baghaei, P. (2015). Using testlet response theory to examine local dependence in C-tests. Applied Measurement in Education, 28, 85–98.

Eckes, T., Müller-Karabil, A. & Zimmermann, S. (in press). Assessing writing. In D. Tsagari & J. Banerjee (Eds.), Handbook of second language assessment. Boston, MA: De Gruyter Mouton.

2014

Eckes, T. (2014). Examining testlet effects in the TestDaF listening section: A testlet response theory modeling approach. Language Testing, 31, 39–61.

Eckes, T. (2014). Die onDaF–TestDaF-Vergleichsstudie: Wie gut sagen Ergebnisse im onDaF Erfolg oder Misserfolg beim TestDaF vorher? [The onDaF–TestDaF comparability study: How well do onDaF results predict success or failure at the TestDaF?] In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Aktuelle Tendenzen/The C-test: Current trends (S. 137–162). Frankfurt am Main, Germany: Lang.

2013

Eckes, T. (2013). A study of differential item functioning in the TestDaF reading and listening sections. In E. D. Galaczi & C. J. Weir (Eds.), Exploring language frameworks: Proceedings of the ALTE Kraków Conference, July 2011 (pp. 362–388). Cambridge, UK: UCLES/Cambridge University Press.

2012

Eckes, T. (2012). Examinee-centered standard setting for large-scale assessments: The prototype group method. Psychological Test and Assessment Modeling, 54, 257–283.
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Eckes, T. (2012). Operational rater types in writing assessment: Linking rater cognition to rater behavior. Language Assessment Quarterly, 9, 270–292.
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2011

Eckes, T. (2011). Facetten der Genauigkeit: Zur Reliabilität der Beurteilung fremdsprachlicher Leistungen [Facets of accuracy: On the reliability of foreign-language performance assessments]. Deutsch als Fremdsprache, 48, 195–204.
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Eckes, T. (2011). Introduction to many-facet Rasch measurement: Analyzing and evaluating rater-mediated assessments. Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.
PDF – Contents
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Read a review of this book in Applied Psychological Measurement here.

Eckes, T. (2011). Item banking for C-tests: A polytomous Rasch modeling approach. Psychological Test and Assessment Modeling, 53, 414–439.
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2010

Eckes, T. (2010). Die Beurteilung sprachlicher Kompetenz auf dem Prüfstand: Fairness in der beurteilergestützten Leistungsmessung [Putting ratings of language competence to the test: Fairness in rater-mediated performance assessment]. In K. Aguado, K. Schramm & H. J. Vollmer (Hrsg.), Fremdsprachliches Handeln beobachten, messen und evaluieren: Neue methodische Ansätze der Kompetenzforschung und Videographie (S. 65–97). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

Eckes, T. (2010). Der Online-Einstufungstest Deutsch als Fremdsprache (onDaF): Theoretische Grundlagen, Konstruktion und Validierung [The online placement test of German as a foreign language]. In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test:Beiträge aus der aktuellen Forschung/The C-test: Contributions from current research (S. 125–192). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.
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Eckes, T. (2010). Rasch models for C-tests: Closing the gap on modern psychometric theory. In A. Berndt & K. Kleppin (Hrsg.),Sprachlehrforschung: Theorie und Empirie – Festschrift für Rüdiger Grotjahn (S. 39–49). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

Eckes, T. (2010). Standard-Setting bei C-Tests: Bestimmung von Kompetenzniveaus mit der Prototypgruppenmethode [Setting performance standards on C-tests: Definition of proficiency levels using the prototype group method]. Diagnostica, 56, 19–32.

Eckes, T. (2010). The TestDaF implementation of the SOPI: Design, analysis, and evaluation of a semi-direct speaking test. In L. Araújo (Ed.), Computer-based assessment (CBA) of foreign language speaking skills (pp. 63–83). Luxembourg: Publications Office of the European Union.
PDF – Contribution Eckes
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Kecker, G. & Eckes, T. (2010). Putting the Manual to the test: The TestDaF–CEFR linking project. In W. Martyniuk (Ed.), Aligning tests with the CEFR: Reflections on using the Council of Europe’s draft Manual (pp. 50–79). Cambridge: Cambridge University Press.

2009

Eckes, T. (2009). Many-facet Rasch measurement. In S. Takala (Ed.), Reference supplement to the manual for relating language examinations to the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (Section H). Strasbourg, France: Council of Europe/Language Policy Division.
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Eckes, T. (2009). On common ground? How raters perceive scoring criteria in oral proficiency testing. In A. Brown & K. Hill (Eds.), Tasks and criteria in performance assessment: Proceedings of the 28th Language Testing Research Colloquium (pp. 43–73). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

Eckes, T., Weiss-Motz, F. & Whelan-Mostofizadeh, S. (2009). Ermittlung fairer Ergebnisse im Prüfungsteil Schriftliche Kommunikation des Deutschen Sprachdiploms [Constructing fair scores in the section Written Communication of the Deutsche Sprachdiplom/German Language Diploma]. Deutsche Lehrer im Ausland, 56, 15–22.

2008

Eckes, T. (2008). Assuring the quality of TestDaF examinations: A psychometric modeling approach. In L. Taylor & C. J. Weir (Eds.), Multilingualism and assessment: Achieving transparency, assuring quality, sustaining diversity – Proceedings of the ALTE Berlin Conference May 2005 (pp. 157–178). Cambridge: Cambridge University Press.

Eckes, T. (2008). Rater types in writing performance assessments: A classification approach to rater variability. Language Testing, 25, 155–185.

2007

Eckes, T. (2007). Konstruktion und Analyse von C-Tests mit Ratingskalen-Rasch-Modellen [Construction and analysis of C-tests via rating scale Rasch models]. Diagnostica, 53, 68–82.

2006

Eckes, T. (2006). Rasch-Modelle zur C-Test-Skalierung [Rasch models for the analysis of C-tests]. In R. Grotjahn (Ed.), Der C-Test: Theorie, Empirie, Anwendungen/The C-test: Theory, empirical research, applications (pp. 1–44). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

Eckes, T. & Grotjahn, R. (2006). A closer look at the construct validity of C-tests. Language Testing, 23, 290–325.

Eckes, T. & Grotjahn, R. (2006). C-Tests als Anker für TestDaF: Rasch-Analysen mit dem kontinuierlichen Ratingskalen-Modell [C-tests as anchor for TestDaF: Rasch analyses via the continuous rating scale model]. In R. Grotjahn (Ed.), Der C-Test: Theorie, Empirie, Anwendungen/The C-test: Theory, empirical research, applications (pp. 167–193). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

2005

Eckes, T. (2005). Analyse und Evaluation sprachproduktiver Prüfungen beim TestDaF [Analysis and evaluation of examining productive skills with the TestDaF]. In I. Kühn, M. Lehker & W. Timmermann (Eds.), Sprachtests in der Diskussion (Wittenberger Beiträge zur deutschen Sprache und Kultur, Vol. 4, pp. 60–93). Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.

Eckes, T. (2005). Evaluation von Beurteilungen: Psychometrische Qualitätssicherung mit dem Multifacetten-Rasch-Modell [Evaluation of ratings: Psychometric quality assurance via many-facet Rasch measurement]. Zeitschrift für Psychologie, 213, 77–96.

Eckes, T. (2005). Examining rater effects in TestDaF writing and speaking performance assessments: A many-facet Rasch analysis. Language Assessment Quarterly, 2, 197–221.
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Eckes, T., Ellis, M., Kalnberzina, V., Pižorn, K., Springer, C., Szollás, K., & Tsagari, C. (2005). Progress and problems in reforming public language examinations in Europe: Cameos from the Baltic States, Greece, Hungary, Poland, Slovenia, France, and Germany. Language Testing, 22, 355–377.

2004

Eckes, T. (2004). Beurteilerübereinstimmung und Beurteilerstrenge: Eine Multifacetten-Rasch-Analyse von Leistungsbeurteilungen im "Test Deutsch als Fremdsprache" (TestDaF) [Rater agreement and rater severity: A many-facet Rasch analysis of performance assessments in the "Test of German as a Foreign Language" (TestDaF)]. Diagnostica, 50, 65–77.

Eckes, T. (2004). Facetten des Sprachtestens: Strenge und Konsistenz in der Beurteilung sprachlicher Leistungen [Facets of language testing: Severity and consistency in the assessment of language performance]. In A. Wolff, T. Ostermann & C. Chlosta (Eds.), Integration durch Sprache (Materialien Deutsch als Fremdsprache, Vol. 73, pp. 485–518). Regensburg, Germany: Fachverband Deutsch als Fremdsprache.
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2003

Eckes, T. (2003). Qualitätssicherung beim TestDaF: Konzepte, Methoden, Ergebnisse [Quality assurance for TestDaF: Concepts, methods, results]. Fremdsprachen und Hochschule, 69, 43–68.
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2002

Arras, U., Eckes, T. & Grotjahn, R. (2002). C-Tests im Rahmen des "Test Deutsch als Fremdsprache" (TestDaF): Erste Forschungsergebnisse [C-tests within the "Test of German as a Foreign Language" (TestDaF): Preliminary research findings]. In R. Grotjahn (Ed.), Der C-Test: Theoretische Grundlagen und praktische Anwendungen (Vol. 4, pp. 175–209). Bochum, Germany: AKS-Verlag.
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B. Other publications

Eckes, T. (2010). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen [Gender stereotypes: On roles, identities, and prejudices]. In R. Becker & B. Kortendiek (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (3. Aufl., S. 178–189). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Eckes, T. (2008). Messung von Stereotypen [Measurement of stereotypes]. In L.-E. Petersen & B. Six (Eds.), Stereotype, Vorurteile und Diskriminierung: Theorien, Befunde und Interventionen (pp. 97–106). Weinheim: Beltz.

Eastwick, P. W., Eagly, A. H., Glick, P., Johannesen-Schmidt, M., Fiske, S. T., Blum, A., Eckes, T. et al. (2006). Is traditional gender ideology associated with sex-typed mate preferences? A test in nine nations. Sex Roles, 54, 603–614.

Eckes, T. (2006). Multifacetten-Rasch-Analyse von Personenbeurteilungen [Many-facet Rasch analysis of person judgments]. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37, 185–195.

Eckes, T., Trautner, H. M. & Behrendt, R. (2005). Gender subgroups and intergroup perception: Adolescents’ views of own-gender and other-gender groups. Journal of Social Psychology, 145, 85–111.

Gottburgsen, A., Oelkers, S., Braun, F. & Eckes, T. (2005). Werden Frauen und Männer im Bewerbungsgespräch unterschiedlich wahrgenommen? [Are women and men perceived differently in a job interview?]. Linguistische Berichte, 204, 477–508.

Eckes, T. (2004). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen [Gender stereotypes: On roles, identities, and prejudices]. In R. Becker & B. Kortendiek (Eds.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (pp. 168–181). Wiesbaden, Germany: Verlag für Sozialwissenschaften.

Glick, P., Lameiras, M., Fiske, S. T., Eckes, T., Masser, B., Volpato, C. et al. (2004). Bad but bold: Ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 713–728.

Eckes, T. (2002). Paternalistic and envious gender stereotypes: Testing predictions from the stereotype content model. Sex Roles, 47, 99–114.

Eckes, T. (2001). Ambivalenter Sexismus und die Polarisierung von Geschlechterstereotypen [Ambivalent sexism and the polarization of gender stereotypes]. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 32, 235–247.

Selected conference presentations (2015 – 2001)

Eckes, T. (2015, September). Facets of rater cognition: Providing evidence for the validity of writing assessments. Paper presented at the 1st Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing (NTAW), Trondheim, Norway.

Baghaei, P. & Eckes, T. (2013, September). Using testlet response theory to examine local dependency in C-tests. Paper presented at the 11th Meeting of the Fachgruppe Methoden & Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Alpen-Adria-University Klagenfurt, Klagenfurt, Austria.

Eckes, T. (2013, July). Examining testlet effects in the TestDaF reading section: A testlet response modeling approach. Paper presented at the 35th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Seoul, Republic of Korea.

Eckes, T. (2012, July). Standards for testing linguistic minorities – discussion: Applying standards in foreign language assessment. Paper presented at the 8th Conference of the International Test Commission, Amsterdam, The Netherlands.

Eckes, T. (2012, April). Latent classes in reading assessment: A mixture-distribution Rasch analysis. Paper presented at the 34th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Princeton, NJ.

Eckes, T. (2011, November). Facets of context validity: Examining rater effects in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 40th ALTE Meeting and Conference, Bochum, Germany.

Eckes, T. (2011, July). A study of differential item functioning in the TestDaF reading and listening sections. Paper presented at the 4th International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Krakow, Poland.

Eckes, T. (2011, May). Beurteilungsprozesse: Wie kommen wir zu fairen Leistungsbeurteilungen [The rating process: How do we achieve fair performance assessments?]. Vortrag gehalten auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe der Leiterinnen und Leiter der Studienkollegs an deutschen Hochschulen, Berlin.

Eckes, T. (2010, May). Looking beyond rater cognition: Operational rater types in writing performance assessment. Paper presented at the 7th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), The Hague, The Netherlands.

Eckes, T. (2010, June). The TestDaF implementation of the SOPI: Design, analysis, and evaluation. Paper presented at the European Commission Conference on Computer-Based Testing of Speaking Skills, Brussels, Belgium.

Eckes, T. (2009, Februar). Facettenanalytisches Bewertungsverfahren im DSD-Prüfungsteil “Schriftliche Kommunikation” [A facets-analytic approach to performance assessment in the DSD section „Written Communication“]. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.

Eckes, T. (2009, November). Rater variability in writing performance assessment: The role of rater cognition. Paper presented at the Cambridge ESOL Principal Examiners Conference, Cambridge, UK.

Eckes, T. (2008, März). Beurteilungen schriftlicher und mündlicher Leistungen in Deutsch als Zweitsprache: Testmethodische Perspektiven [Ratings of written and oral performance in German as a Second Language: Psychometric perspectives]. Vortrag gehalten auf der 8. Fachtagung der Stiftung Mercator, Bochum.

Kecker, G. & Eckes, T. (2008, April). Putting the Manual to test: The TestDaF–CEFR linking project. Paper presented at the 3rd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Cambridge, UK.

Eckes, T. (2008, July). Many-facet Rasch modeling of rater-mediated performance assessments. Paper presented at the 29th International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Eckes, T. (2008, August). Constructing a calibrated item bank for C-tests. Paper presented at the 4th Biennial EARLI/Northumbria Assessment Conference, Potsdam, Germany.

Eckes, T. (2008, November). Die Beurteilung sprachlicher Kompetenz auf dem Prüfstand: Fairness in der beurteilergestützten Leistungsmessung [Judgments of language proficiency on trial: Fairness in rater-mediated performance assessment]. Vortrag gehalten auf der Tagung Forschungsmethodische Gespräche, Kassel.

Eckes, T. (2008, Dezember). Fairness in der Beurteilung sprachlicher Leistung [Fairness in language proficiency assessment]. Vortrag gehalten an der Universität Bielefeld, Bielefeld.

Eckes, T. (2007, Januar). Testmethodische Begleitung der DSD-Prüfung [Test-analytic backing for DSD examinations]. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.

Kecker, G. & Eckes, T. (2007, June). Linking the TestDaF to the CEFR: The case of writing proficiency. Paper presented at the 4th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Sitges, Spain.

Kecker, G. & Eckes, T. (2007, December). Reflections on using the Draft Manual: The TestDaF study. Paper presented at the Seminar for a joint reflection on the use of the Manual for relating language examinations to the CEFR 2004–2007: Insights from case studies, pilots and other projects, Cambridge, UK.

Eckes, T. (2006, May). On common ground? How raters perceive scoring criteria in oral proficiency testing. Paper presented at the 3rd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Kraków, Poland.

Eckes, T. (2006, June). Raters perceptions of scoring criteria in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 28th Annual Language Testing Research Colloguium (LTRC), Melbourne, Australia.

Eckes, T. (2006, September). Item banking for the onDaF: The online placement test of German as a foreign language. Paper presented at the 8th Anniversary of Korea Institute of Curriculum & Evaluation (KICE), Seoul, Republic of Korea.

Eckes, T. (2006, November). Psychometrische Qualitätskontrolle beim Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF) [Psychometric quality control for the Test of German as a Foreign Language (TestDaF)]. Vortrag gehalten in der Fakultät für Psychologie der Universität Wien, Wien, Österreich

Althaus, H.-J. & Eckes, T. (2005, May). Sprachtests: Wie abhängig sind Auswahltests vom Sprachniveau der Bewerber? [Language tests: How much do scholastic aptitude tests depend on applicants? level of linguistic competence?]. Vortrag gehalten auf der Tagung "Qualitative Auswahl ausländischer Studierender – Was leisten Tests und welche brauchen wir?", Hamburg, Germany.

Eckes, T. (2005, May). Assuring the quality of TestDaF examinations. Paper presented at the 2nd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Berlin, Germany.

Eckes, T. (2005, June). Identifying rater types in TestDaF writing performance assessments. Paper presented at the 2nd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Voss, Norway.

Eckes, T. (2005, July). Towards a rater taxonomy: Examining rater types in language performance assessments. Paper presented at the 27th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Ottawa, Canada.

Eckes, T. (2005, September). Der Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF): Konzeption, Evaluation, Ergebnisse [The Test of German as a Foreign Language: Conceptualization, evaluation, findings]. Vortrag gehalten auf der 8. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Marburg, Germany.

Eckes, T. (2005, September). Rasch-Analyse von C-Tests mit dem Ratingskalenmodell [Rasch analysis of C-tests using the rating scale model]. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster, Germany.

Weiss-Motz, F. & Eckes, T. (2005, September). Geschlechtsunterschiede und Testfairness beim TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache) [Gender differences and test fairness with the TestDaF (Test of German as a Foreign Language]. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster, Germany.

Eckes, T. (2004, September). Quality assurance in German language assessment: The TestDaF. Paper presented at the 16th Annual Conference of the European Association for International Education (EAIE), Turin, Italy.

Eckes, T. (2004, September). Leistungsbeurteilungen evaluiert: Qualitätssicherung mit dem Multifacetten-Rasch-Modell [Performance assessments evaluated: Quality assurance via many-facet Rasch measurement]. Positionsreferat gehalten auf dem 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Göttingen, Germany.

Eckes, T. (2004, October). Analyse und Evaluation sprachproduktiver Subtests beim TestDaF [Analysis and evaluation of TestDaF?s productive skills sections]. Vortrag gehalten auf der Internationalen Fachtagung "Sprachtests in der Diskussion", Lutherstadt Wittenberg, Germany.

Eckes, T. (2003, May). Facetten des Sprachtestens: Strenge und Konsistenz in der Beurteilung sprachlicher Leistungen [Facets of language testing: Severity and consistency in the assessment of language performance]. Vortrag gehalten auf der 31. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremdsprache, Essen, Germany.

Eckes, T. & Grotjahn, R. (2003, July). C-tests as measures of general language proficiency. Paper presented at the 25th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Reading, UK.

Eckes, T. (2003, September). Eine Multifacetten-Rasch-Analyse von Leistungsbeurteilungen [Many-facet Rasch measurement of performance assessments]. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Vienna, Austria.

Eckes, T. (2002, June). Konstruktion und Analyse des TestDaF: Testmethodische Grundlagen [Construction and analysis of the TestDaF: Psychometric foundations]. Vortrag gehalten auf der Fachkonferenz "DSH und TestDaF: Politische Implikationen und wissenschaftliche Erforschung", Braunschweig, Germany.

Eckes, T. (2001, September). Fortschritte der multimodalen Clusteranalyse [Advances in multimode cluster analysis]. Vortrag gehalten auf der 5. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Frankfurt/Main, Germany.

19.11.2015